Apteekit digitalisoituvat, mutta millä tavalla ja kuinka nopeasti? Tapahtuuko se asiakkaan vai apteekin ehdoilla?

Liikevaihdon perusteella analysoituna voidaan todeta, että apteekki palvelee asiakkaitaan lähes pelkästään kivijalassa. Noin kuudesosa apteekeista on ottanut käyttöön jonkinlaisen verkkokauppaohjelmiston, mutta tarjoaa ainoastaan reseptivapaita tuotteita verkkoapteekin välityksellä. Reseptilääkkeitä myy vain kourallinen apteekkeja. Tämä on erikoista, sillä pääasiallinen syy apteekissa asiointiin on kuitenkin reseptilääkkeet, jotka muodostavat reilusti isoimman osan apteekin liikevaihdosta.

Asiakkaan ostokokemuksen kannalta kivijalka on ollut tähän asti ylivoimainen. Reseptilääkkeitä on helppoa, turvallista ja vaivatonta ostaa apteekin fyysisestä toimipaikasta reseptipisteeltä – riittää kun antaa Kela-kortin tiskin yli ja odottaa muutaman minuutin paikallaan reseptitoimitusta ja lääkepussia. Itsehoitolääkkeitä ja muuta apteekin tuotevalikoimaa napsitaan mukaan kassalle kävellessä, joskin melko harvakseltaan, kun esimerkiksi parhaiten myyvä reseptilääkkeen haittavaikutuksiin auttava itsehoitovalmiste, maitohappobakteeri, tarttuu mukaan vain alle joka kymmenennelle antibioottikuuriasiakkaalle.

Iso osa asiakkaista ei edes tiedä, että verkkoapteekista voi tilata myös reseptilääkkeitä ja nekin, jotka tietävät, lienevät asioivan lähinnä Yliopiston apteekissa. Lisäksi reseptilääkkeen ostaminen verkossa on huomattavasti vaivalloisempi prosessi kuin kivijalassa: täytyy löytää reseptilääkkeitä verkossa tarjoava apteekki, selvittää onko kyseinen lääke mahdollista ostaa verkosta (esim. kylmäkuljetusta vaativat tuotteet), rekisteröityä apteekkiin, tunnistautua pankin tunnuksilla, kirjautua kanta.fi -palveluun, ja sieltä tarkastaa voimassa olevat reseptit ja koettaa sitten etsiä valmisteen nimellä vastaavaa tuotetta valitusta verkkoapteekista. Amorion hakusanalla sain eteeni 18 kpl tuloksia. Uskaltaako asiakas tehdä valinnan vaikuttavan aineen vahvuuden ja pakkauskokojen viidakossa? Epäilen, että ei. Ja kaikki tämä selaimessa tänä appsien luvattuna aikana?

Me ePharmassa olemme lähteneet ratkaisemaan tätä ongelmaa asiakkaan lähtökohdista tarjoamalla apteekeille maksuttoman Digiapteekin, jonka avulla asiakas voi asioida apteekissa verkkokaupan, Apteekki-sovelluksen ja nykyään myös Mehiläisen digiklinikan kautta. Tavoitteena on ollut antaa asiakkaalle mahdollisuus valita asiointikanavansa verkkokaupan ja Apteekki-sovelluksen kautta, mutta myös viedä lääkkeet ostettavaksi niihin kanaviin, joissa se on asiakkaalle luontaisinta. Mehiläisen digiklinikalla asiakas voi ensimmäistä kertaa koskaan nähdä aktiivisen reseptin ja tilata lääkkeen suoraan yhdellä klikkauksella ilman vaivalloista tunnistautumista, rekisteröintiä, maksutietojen lisäämistä, verkkopankkimaksamista ja oikean valmisteen arvailua.

Toimialalla puhutaan apteekkien digitalisaatiosta, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Jos tälle on jo sisäisestikin ymmärretty tarve, niin eikö nyt olisi jo kiire toimia? Me olemme rakentaneet Digiapteekkia nyt kolmen vuoden ajan ja palvelu on huomattavasti muita edellä, myös toimialan sisällä tehtyjä suunnitelmia.

Toivotamme kaikki apteekit tervetulleeksi mukaan tarjoamaan asiakkaille paras mahdollinen asiointikokemus.